Slim je auto opladen met zonnepanelen

Het experiment van Paul

Paul is een medewerker van Pebble en inwoner van Breda die altijd op zoek is naar manieren om zijn leven duurzamer te maken. Op een mooie nazomer dag met veel zon was zijn elektrische auto bijna leeg, en zijn zonnepanelen, die normaal gesproken zijn huis van energie voorzien, stonden klaar om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Een goed moment om te experimenteren met de zonnepanelen op zijn woning en zijn elektrische auto. De vraag was simpel: kon hij zijn auto efficiënt opladen met de energie van zijn eigen zonnepanelen?

Paul's zonnepanelen: een technologisch overzicht

Paul heeft zijn woning uitgerust met 16 SunPower P6 410Wp zonnepanelen en Enphase IQ8M micro-omvormers. Deze panelen staan bekend om hun efficiëntie en betrouwbaarheid. Ze zijn strategisch geplaatst in een oost-west ligging om maximaal gebruik te maken van de zon. De zonnepanelen en micro-omvormers worden gemonitord door een Envoy-S Metered, die het energieverbruik van de woning nauwkeurig meet. Dit geavanceerde systeem stelt Paul in staat om zijn energieconsumptie en -productie in real-time te volgen.


De laadpaal

Aan Paul's garage hangt een Easee laadpaal met een Equalizer. Deze load balancer optimaliseert het laden van de auto en zorgt er op de eerste plaats voor dat het laden van de auto wordt teruggeschroefd als er andere apparaten in huis om veel stroom vragen. Daarnaast heeft het sinds de laatste updates de mogelijkheid om op basis van het beschikbare zonne-energie overschot te laden. 


Slim opladen

Het wordt steeds belangrijker om je elektrische auto uitsluitend op te laden op het moment dat er een overschot aan zonne-energie beschikbaar is. Door dit te doen, ontlast je het elektriciteitsnetwerk, wat vooral belangrijk is tijdens piekuren. Als je dat doet loopt de netspanning minder op en hebben je buren minder kans op uitvallende omvormers door een te hoge netspanning. Bovendien, als je een dynamisch energiecontract hebt, zijn dit vaak de momenten waarop de elektriciteitsprijs het laagst is, of zelfs negatief kan worden. In zo'n scenario krijg je in feite betaald om je auto op te laden, wat een win-win situatie creëert. Daarom is het minder handig om overtollige energie terug te leveren aan het net, om het vervolgens op een later moment weer van het net af te nemen. In dit experiment heeft Paul zijn laadpaal en elektrische auto zo geconfigureerd dat ze alleen opladen wanneer er daadwerkelijk zonne-energie wordt geproduceerd. Dit is een voorbeeld van echt slim laden, dat zowel economisch als ecologisch voordelig is.

De eerste stappen

Met veel enthousiasme ging Paul naar het menu van de equalizer en koos voor de optie 'beperkt netgebruik 5A'. Deze instelling zorgt ervoor dat de laadpaal pas activeert als er minimaal 1A aan zonne-energie wordt geproduceerd. Het was een spannend moment; zou het systeem werken zoals hij hoopte?


Instellingen en keuzes

In het Equalizer menu was er ook de optie om te kiezen voor 'alleen overschot'. Deze instelling zou de auto alleen laten laden als er een overschot aan zonne-energie was. Echter, voor dit experiment koos Paul bewust voor 'beperkt netgebruik' om de flexibiliteit en efficiëntie van het systeem te testen. Bovendien is de auto dan een stuk sneller volgeladen.

De resultaten: Een analyse via het Enphase monitoring portaal

Paul was zeer tevreden toen hij op het Enphase Monitoring Portaal zag dat zijn auto daadwerkelijk begon te laden zodra er een overschot aan zonne-energie was. De grafieken toonden aan dat bijna alle opgewekte zonne-energie rechtstreeks naar zijn elektrische auto ging, wat een enorme winst betekende in termen van efficiëntie.


Het belang van slim laden

Dit experiment heeft voor Paul het belang van slim laden onderstreept. Het is niet alleen gunstig voor het stroomnet, dat minder wordt belast, maar ook voor zijn eigen portemonnee. Slim laden kan namelijk leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen op de lange termijn. Zeker op het moment dat de salderingsregeling wordt afgebouwd.


Dynamische energiecontracten

Met een dynamisch energiecontract, wat betekent dat je kan profiteren van variabele uur prijzen die je een dag van tevoren in de app van je leverancier kan zien. Dit voegt een extra laag van financiële voordelen toe aan zijn experiment, omdat je nu ook kan laden tijdens uren waarin de stroomprijs laag of zelfs negatief is. Meestal zakken de prijzen als de zon schijnt door alle de zonnestroom die we gezamenlijk opwekken.


Toekomstvisie

Slim laden is de toekomst. Het is een win-win situatie: goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Wij zien een toekomst waarin iedereen met een elektrische auto en zonnepanelen op deze manier zal laden.

Alternatieve laadpalen

Naast de Easee laadpaal zijn er ook andere opties zoals de EV Charger van SolarEdge of de SunPower Drive. Lang niet alle laadpalen bieden deze functies, maar het worden er steeds meer. De hiervoor genoemde laadpalen bieden vergelijkbare functionaliteiten en kunnen ook een goede keuze zijn afhankelijk van iemands specifieke behoeften.


Een duurzame toekomst

Het experiment van Paul draagt bij aan een groenere toekomst. Door slim te laden, wordt het stroomnet minder belast en wordt er efficiënter gebruik gemaakt van hernieuwbare energie.


Financiële voordelen

Op de lange termijn kan slim laden aanzienlijke financiële voordelen bieden. Het is een investering die zich op meerdere manieren terugbetaalt: in de vorm van lagere energiekosten en een verminderde impact op het milieu.


Was dit artikel nuttig?