Zonnepanelen zijn een investering in duurzame energie die steeds populairder worden. Maar wat gebeurt er als een zonnepaneel kapot gaat? Of als er een (micro) omvormer het begeeft? In dit blogartikel gaan we dieper in op hoe garantie bij zonnepanelen werkt en beantwoorden we deze belangrijke vragen.
Garantie bij zonnepanelen
Wanneer je zonnepanelen aanschaft, is het belangrijk om te begrijpen welke garantie je krijgt. Garanties kunnen variëren afhankelijk van de fabrikant en het type zonnepaneel dat je kiest. Over het algemeen zijn er twee soorten garanties die je moet kennen: de productgarantie en de vermogensgarantie.
Productgarantie
De productgarantie dekt fabricagefouten en defecten die kunnen optreden tijdens de levensduur van je zonnepanelen. Dit betekent dat als een zonnepaneel kapot gaat als gevolg van een fout in de productie, de fabrikant verantwoordelijk is voor de reparatie of vervanging ervan. De duur van de productgarantie varieert, maar veel fabrikanten bieden beperkte garanties van 10 tot 25 jaar. Let er wel op dat in veel gevallen alleen de vervanging van het product betreft. Bij de meeste fabrikanten dekt dit niet het demonteren en weer terugplaatsen van je zonnepaneel.
Vermogensgarantie
De vermogensgarantie is gerelateerd aan de prestaties van je zonnepanelen. Het garandeert dat je zonnepanelen gedurende een bepaalde periode een bepaalde hoeveelheid energie zullen produceren. Als je zonnepanelen na verloop van tijd minder energie opwekken dan beloofd, hebt je recht op een vergoeding of vervanging. De duur van de vermogensgarantie kan ook variëren, meestal ook tussen 10 en 25 jaar. De meeste zonnepanelen fabrikanten geven een percentage dat een zonnepaneel maximaal per jaar mag degraderen. Gemiddeld ligt deze degradatie maximaal op 0,55% per jaar.
All-in garantie van SunPower
Pebble Zonnepanelen werkt graag met de zonnepanelen van SunPower die een standaard garantie bieden van 25 jaar, en bij de MAX serie zonnepanelen zelfs voor 40 jaar! Dit is een all-in garantie die geldt voor vermogen product en service. Dat betekend dat als je bij een dealer koopt ook het vervangen van een paneel vergoed wordt. Dit is echt uniek in de zonnepanelen industrie en maakt SunPower een nog betere keuze. Met een paneel met 40 jaar garantie en geproduceerd met recyclebare materialen maak je de juiste keuze voor het milieu en voor het rendement op de lange termijn.
Wist je dat Pebble Zonnepanelen Elite Partner is van SunPower?
Wat gebeurt er als een zonnepaneel kapot gaat?
Als een zonnepaneel kapot gaat binnen de garantieperiode, moet je contact opnemen met de fabrikant of de installateur. Zij zullen het probleem onderzoeken en bepalen of het onder de productgarantie valt. Elke installateur moet minimaal 2 jaar garantie geven op de montage. Als je paneel binnen deze periode stuk gaat en onder de garantie valt is het dus sowieso kosteloos. Na die 2 jaar kun je terugvallen op de fabrieksgarantie. Dit wordt in de meeste gevallen ook via je installateur geregeld, maar kan ook via de fabrikant of groothandel. Als de fabrikant wel een product garantie heeft maar geen service/montage garantie dan kan het zijn dat je wel de kosten voor het vervangen van het paneel betaalt.
Wat gebeurt er als er een (micro) omvormer kapot gaat?
De (micro) omvormer is een cruciaal onderdeel van je zonne-energiesysteem. Als een (micro) omvormer kapot gaat, kan dit de energieproductie beïnvloeden. Gelukkig vallen (micro) omvormers meestal ook onder de garantie. Je moet dezelfde stappen volgen als bij een defect zonnepaneel en contact opnemen met de installateur. Als dat niet gaat omdat je installateur er bijvoorbeeld niet meer is, kun je bij de meeste fabrikanten ook rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant voor een garantieclaim. Een andere installateur die het merk van jou omvormer(s) voert kun je vaak ook benaderen voor een garantie vraag. In de meeste gevallen is een goede installateur best bereid om jou daarmee te helpen. Er wordt wel vaak een kleine vergoeding gevraagd om een garantieaanvraag te behandelen van iemand die de installatie bij een ander bedrijf heeft gekocht.
Conclusie
Garantie bij zonnepanelen is van essentieel belang om je investering te beschermen. Zorg ervoor dat je de garantievoorwaarden van je zonnepanelen begrijpt en bewaar alle relevante documentatie. Als er problemen optreden, aarzel dan niet om contact op te nemen met de professionals zoals Pebble Zonnepanelen om de nodige stappen te ondernemen. Benieuwd naar de referenties van Pebble Zonnepanelen? Klik hier!