Elektrificatie van de luchtvaart

eerste volledig elektrische commerciële vluchten vanaf 2026

18 juni 2025

De elektrificatie van de luchtvaart maakt de laatste jaren flinke vorderingen, maar er zijn nog aanzienlijke technische en economische uitdagingen. 


Voortgang en huidige stand

1. Kleine elektrische vliegtuigen

Volledig elektrisch: Er zijn inmiddels meerdere kleine, volledig elektrische vliegtuigen ontwikkeld, zoals de Pipistrel Velis Electro, die al gecertificeerd is voor trainingsvluchten.

Regionale luchtvaart: Bedrijven zoals Heart Aerospace (met de ES-30) en Eviation (met de Alice) ontwikkelen elektrische toestellen voor 9 tot 30 passagiers, gericht op korte afstanden (200–400 km). Deze worden naar verwachting commercieel ingezet rond 2026–2028.

2. Hybride-elektrisch

• Voor grotere vliegtuigen is hybride-elektrische aandrijving (combinatie van batterij en brandstofmotor) momenteel realistischer. Dit vermindert de uitstoot, maar is nog niet volledig emissievrij.

• Airbus werkt aan het ZEROe-programma, met o.a. waterstof-hybride concepten voor 2035.

3. eVTOLs en stedelijk luchtvervoer

• Urban Air Mobility (UAM) groeit snel. eVTOL’s (elektrische Vertical Take-Off and Landing voertuigen) zoals die van Joby Aviation, Lilium, en Archer Aviation zijn in de testfase. Deze zijn bedoeld voor korte stedelijke vluchten, zoals luchthaventaxi’s.

• Sommige verwachten operationele eVTOL-diensten al tegen 2026–2028 in steden als Dubai, Singapore en Los Angeles.


Belangrijke uitdagingen

1. Batterijtechnologie

• Batterijen hebben momenteel nog een te lage energiedichtheid vergeleken met vliegtuigbrandstof. Voor langeafstandsvluchten is dit een grote beperking.

• Er wordt intensief gewerkt aan solid-state batterijen en andere innovaties om dit te verbeteren.

2. Certificering en veiligheid

• De luchtvaartsector is streng gereguleerd. Het certificeren van nieuwe technologieën duurt jaren.

• Veiligheidsnormen zijn extreem hoog, en dit vertraagt commerciële introductie.

3. Infrastructuur

• Luchthavens moeten worden aangepast voor laadinfrastructuur, batterijwissels of waterstofvoorziening.

• Netbelasting en stroomvoorziening zijn ook aandachtspunten.


Milieu-impact en toekomstperspectief

• Elektrificatie kan een enorme bijdrage leveren aan duurzame luchtvaart, vooral in combinatie met andere technologieën zoals waterstof en duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAFs).

• Naar verwachting zullen:

Korte afstanden (<500 km) in de komende 10–15 jaar elektrificeren.

Middelgrote afstanden overstappen op hybride of waterstof.

Langeafstandsvluchten pas na 2040 duurzamer worden, mogelijk met synthetische brandstoffen of waterstof.


Dus nog maar even geduld met de vliegreisjes. Gisteren weer een dag waarvoor je niet moet vliegen om de zon te zien.

Een ritje naar Den Haag en terug werd prima aangevuld vanuit de batterij. Vandaag weer overwegend zon. Morgen weten we wat vandaag gaat brengen.


Was dit artikel nuttig?