Storing in je zonnestroomsysteem? Dit kun je het beste doen

Wat te doen bij een storing in je zonnepanelen van Enphase of SolarEdge

Je opent de app van je zonnestroomsysteem (Bijvoorbeeld die van Enphase of SolarEdge) en ziet ineens een melding: storing gedetecteerd. Geen paniek, dat komt vaker voor. Maar wat doe je nu het beste?

Wat betekent een storing eigenlijk?


Een storing in je zonnepanelen kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het iets kleins, zoals tijdelijk geen internetverbinding. Soms zit het in de techniek: een micro-omvormer, optimizer of paneel dat niet goed communiceert met de rest van het systeem.


De app laat meestal zien waar de storing zit, maar niet altijd waarom die er is. En daar begint vaak het gedoe.


Veel mensen bellen dan de fabrikant


Logisch, want dat is degene die het systeem heeft gemaakt, Enphase of SolarEdge bijvoorbeeld.

Alleen: in de praktijk loopt het daarna meestal zo:

  1. De fabrikant maakt een ‘case’ aan in hun systeem.
  2. Jij krijgt een mailtje met wat standaardstappen.
  3. Uiteindelijk sturen ze je tóch door naar de installateur (zoals Pebble) om het probleem op te lossen.

En dan mag je alles nog een keer uitleggen.

Hoewel de fabrikanten waar wij mee werken (zoals Enphase en SolarEdge) echt goed zijn in klantenservice, blijf je in dit geval alsnog dubbel werk doen. Eerst bij de fabrikant, daarna bij ons.

Handiger: direct contact opnemen met Pebble Zonnepanelen


Wij werken dagelijks met systemen van Enphase en SolarEdge. Onze monteurs zien direct wat er aan de hand is, kunnen op afstand meekijken én, als het nodig is, zelf een case aanmaken bij de fabrikant.


Het voordeel daarvan:


  • Je hoeft niet twee keer hetzelfde verhaal te doen.
  • Je wordt sneller geholpen.


En je weet meteen of het probleem op afstand opgelost kan worden of dat er iemand langs moet komen.

Pebble Zonnepanelen is Enphase Platinum Installateur

Wat kun je zelf alvast doen?


Voordat je contact opneemt, kun je deze stappen alvast doorlopen:

Als met bovenstaande opties het probleem niet is opgelost, dan is er waarschijnlijk echt iets met je systeem aan de hand. 

  • Ticket aanmaken: Op onze website kun je een ticket aanmaken zodat we al je gegevens direct bij de hand hebben. 
  • Bestanden uploaden: bij het ticket kan je foto's uploaden. Graag zien we hier foto's van: 
    • De complete meterkast
    • Eventueel de omvormer (bij SolarEdge of een seriële omvormer)

Met die info kunnen we sneller schakelen en jouw storing oplossen. 

Samengevat


Zie je een storing in je Enphase- of SolarEdge-app, of krijg je een melding over een optimizer of micro-omvormer storing?

Neem dan direct contact op met Pebble Zonepanelen.

Wij hebben de monteurs én de juiste toegang om het probleem te onderzoeken en, als het nodig is, rechtstreeks een case aan te maken bij de fabrikant. Zo bespaar je tijd, frustratie en dubbel werk.

Hulp nodig met je systeem?

Neem contact op Pebble Zonepanelen voor het beste advies.

Referenties van Pebble Zonnepanelen

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan! 

Wil je in gesprek over de mogelijkheden van groene energie voor jouw woning of bedrijfspand? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan om de mogelijkheden te bespreken. Van tevoren nog vragen? Stel ze gerust via het contactformulier.  

​​Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan​



Was dit artikel nuttig?